כניסה לחברים רשומים

 

רבי שמעון בר יוחאי

היכל התנא האלוקי

רבי שמעון בר יוחאי

האריז"ל הקדוש

הרב יצחק לוריא

ציון האריז"ל הקדוש

 

עשר הספירות

ספירות  מלשון מספר גבול וכן מלשון סיפור גילוי.
10 הספירות נחלקו לשנים 1. לשלוש אמות  מלשון אם שהם מולידות את המידות- חב"ד  (חכמה, בינה, דעת) שהן חלק המוחין 2. ולשבע כפולות הנקראות מידות - חג"ת  (חסד, גבורה, תפארת,) נה"י  (נצח, הוד, יסוד,) מלכות

 

 

שיעור מבוא לספירות - יצחק ערד


 

להאזנה לשיעור לחץ כאן

קבלה

קבלה
הקבלה הינה תורת הנסתר של העם היהודי, רזי תורה ודרשי סוד מתבארים בה ויוצרים את הפן המיסטי של היהדות. חלק זה הינו נשמת התורה שכן החלק המקראי הינו גוף התורה ומציין את המצוות שבאמצעותם אנו מתקשרים לקב''ה ובכך מגלים את רצונו ,תורת הנסתר הקבלית מראה את התגלות הקב''ה עצמו בבריאה, ע''י הבנה והתקרבות לה'.

 

 

תורת הנסתר
תורת הנסתר ניתנה כבר במתן תורה כחלק מהתורה הנגלית רק שהיא הגיעה לכדי ביטוי מאוחר יותר ע''י רבי שמעון בר יוחאי כשכתב את ספר הזוהר ,שהרי ידוע שכל מה שעתיד תלמיד חכם לחדש ניתן כבר במתן תורה רק שנדרשים לבאר ולגלות את הניצוצות הטמונים בתורה בכדי להגיע לחידושים אלו. הקבלה חוקרת את הצופן הבראשיתי של היקום ושל נפש האדם. היא מתארת באופן מדויק ובצורה מוחשית את שמתרחש בעולמות עליונים ובספירות הרוחניות,בעולם המזלות ובמקום משכנם של מלאכים ושרפי קודש וכיצד התרחשויות אלו הינם תהליכים המשפיעים על חיינו הפיזיים והנפשיים.
זוהי דרכה של תורת הנסתר להקנות מימד רוחני ועמוק בהפשטה הניתנת להבנה בעניינים מסתוריים וכמוסים בעולמות עליונים.האדם הלומד קבלה מפתח מודעות עצמית גבוהה ,הוא לומד להכיר את כוחות הנפש שלו , את צפונות השכל והרגש המניעים אותו ומתעל אותם לתכליתם,בכך כל מעשיו ,הנהגותיו ומחשבותיו מקבלות משמעות רוחנית-קוסמית המלווה אותו בחייו ומביאה אותו לשלמות עבודתו היומיומית שנעשית רוחנית יותר ונגאלת מאפרוריות השגרה.
הקבלה הינה חכמה המביאה את האדם להכרה והבחנה של מציאות אלוקית בעולם ,עד כדי חוויה פנימית . בתקופתנו בה ישנה התפוררות ערכים ותרבות הריקנות מאיימת להטביע את תודעתנו אנשים רבים חשים בצימאון למשמעות ותופעת לומדי הקבלה מתפשטת וצוברת תאוצה רחבה.

 

 

התגלות תורת הקבלה והתפשטותה:
במשך דורות רבים, הנשמה הפנימית של התורה היא חכמת "הקבלה" – הועברה ממורה לתלמיד ברמזים, באופן פרטי ובודדים בכל דור זכו ללמדה. תורות אלו משרטטות את המרחבים המרוממים והמזוככים ביקום הכוח העצום שיש בהן הופך אותן לחומר רגיש במיוחד. לכן, אסור היה לגלותם בציבור ורק יחידי סגולה היו מודעים לקיומה .

 

 

רבי שמעון בר יוחאי

בשנת 100 לפני הספירה קיבל רבי שמעון בר יוחאי רשות משמיים לגלות את תורת הקבלה ולהנחילה לתלמידיו. הוא החל מלמד את דקויות החכמה ,הסביר את פעולת הספירות וגילה את המשמעות הנסתרת הטמונה באותיות התורה.תופעות הטבע ופרשיות התורה קיבלו נפח וצורה חדשה . הרשב''י כתב את תורה נשגבה זו בספר הזוהר הקדוש , שהינו הספר הקבלי הראשון שנכתב ומהווה בסיס ומקור לכל שהתגלה והתבאר בדורות לאחר מכן.

 

 

  הרב יצחק לוריא -  האריז''ל הקדוש .

כאלף שנה ויותר לאחר כתיבת הזוהר, הגיעה נשמה גדולה לעולם ,נשמת הרב יצחק לוריא הידוע בכינויו האריז''ל הקדוש. הוא ניתח והעמיק בספר הזוהר וגילה מימדים נוספים ועמוקים בתורת הקבלה שאינם מפורשים בקריאה ראשונית בספר הזוהר.ב"כתבי האריז''ל" מביא הארי' הקדוש את כל הסודות הגנוזים של ספר הזוהר ומבאר את שלבי הבריאה,העולמות, הדמויות שמתפקדות בבריאה, סודות הנשמה, מטרת הנשמה בעולם, נפילת הנשמה מאדם הראשון והלאה, תיקון הנשמה וגלגולי הנשמות מדור לדור. בזכות מסירות נפשו לרשב''י זכה הארי' הקדוש והעניקו לו משמיים גילויים עצומים להבנת הזוהר ופירושו. שנים רבות אחריו בשלהי המאה ה- 17 הגיע הבעש''ט הקדוש אשר הוריד לעולם את תורת
החסידות באמצעותה גם אנשים פשוטים יכולים להבין את תורת הקבלה ולראות אלוקות בעולם. חסידי הבעש''ט הפיצו או תורת החסידות והתפצלו לדרכי הנהגה שונות המביאות את תורת החסידות למעשה בפועל.

 

 

 

 

"קבלה מעשית".    

ישנו פן נוסף בתורת הקבלה והוא האופן המעשי המכונה הקבלה המעשית עושה שימוש מעשי

בתורת הקבלה על מנת להשפיע על אירועים המתרחשים בעולם ע''י זימון מלאכים וכוחות רוחניים שונים ומצווה עליהם לבצע מעשה בעל תפקיד מסוים במציאות.   הארי' הקדוש  קבע שבדורותינו כאשר בית המקדש חרב ואין בידינו אפר פרה אדומה אין לנו אפשרות לטהר את גופינו ולכן עיסוק בקבלה המעשית ע''י אדם שאינו טהור מזיקה ביותר מפני שהיא פונה לכוחות הטומאה וע''כ אסר הארי' הקדוש כל סוג של שימוש מעשי בתורת הקבלה. הקבלה העיונית היא החלק בו אנו יכולים להתעמק, לימוד ההוראות שהקבלה מגלה בבריאה,פנימיות אור ה' האין סופית הם שיכולים לרומם את נשמתנו שתחיה בקדושה ובהרמוניה אחת עם האלוקות הניבטת מכל פינה.


 

 מה דעתו הק' של הרבי מליוובויטש על לימוד הקבלה 

הרב שמחה אשלג נכד מחבר פירוש הסולם על ספר הזוהר

במעמד חלוקת דולרים לצדקה אצל הרבי מלויבוואטש ל' שבט תשנ' 

 

 

 

 

 


 


 

עבור לתוכן העמוד
קבלה | קבלה מעשית | הרב יצחק לוריא - הארי"זל הקדוש | תורת הנסתר | רבי שמעון בר יוחאי - רשב"י | ספר הזוהר | תכשיטי קבלה | ספר הזוהר | קבלה | יודאיקה | חת"ת | חב"ד | מתנות יודאיקה | יודאיקה סיטונאות | תכשיטי קבלה | תשמישי קדושה